Welkom op de website van de afdeling scheepvaartbegeleiding

U vindt  hier informatie over de diensten die de afdeling aan de scheepvaart verleent. Onze hoofdopdracht is de scheepvaart veilig en vlot te laten verlopen naar en van de Vlaamse en Zeeuwse havens. Om dit te verzekeren, vangen we de scheepvaart vanaf de Frans-Belgische grens visueel, auditief en elektronisch op via Vessel Traffic Services (VTS).
Het verschil met de loodsen duiden we als volgt aan: 'The pilot controls the vessel, the VTS controls the space'. Bij ongevallen op zee speelt het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende een cruciale rol.

Scheepvaartbegeleiding heeft volgende taken:

  • de scheepvaart vlot en veilig laten verlopen op de maritieme toegangswegen naar en van de Vlaamse zeehavens door het verlenen van Vessel Traffic Services (VTS);
  • beheer en exploitatie van de Schelderadarketen (SRK);
  • het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) met Nederland realiseren;
  • reddings- en sleepactiviteiten op zee ondersteunen en coördineren als SAR-autoriteit (Search And Rescue) vanuit het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) Oostende;
  • informatie en de nodige apparatuur beschikbaar stellen aan de loodsdiensten om loodsen doelmatig in te zetten voor het geven van Loodsen Op Afstand (LOA);
  • beheren en opvolgen van de overeenkomsten tussen het Vlaams Gewest en de vier Vlaamse havenkapiteinsdiensten in het kader van het Havendecreet.

Laatste Nieuws

08
May2017

Werkbezoek EMSA aan afd. Scheepvaartbegeleiding

In het kader van de controle naar de omzetting van de richtlijn 2009/18/EC in België door de Europese Commissie, heeft EMSA op dinsdag 25/4/2017 een werkbezoek gebracht aan afdeling Scheepvaartbegeleiding.

Lees meer...
27
Mar2017

Scheepvaartbegeleiding aanwezig op 43ste VTS-Committee IALA

Van 20 tot en met 24 maart 2017 was de afdeling Scheepvaartbegeleiding vertegenwoordigd op de 43ste bijeenkomst van de International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities (IALA) VTS-Committee in Saint-Germain en Laye (Frankrijk).

Lees meer...
02
Mar2017

Belgische zeiler gered in het Beagle Kanaal door tussenkomst van het MRCC Oostende

Op 18 februari ontving het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum in Oostende een noodoproep van een zeiljacht. Het alarm was geactiveerd via epirb (Emergency Position Indicating Radio Beacon)  een noodboei die een signaal afgeeft door er op te duwen of als het in contact komt met water. Deze epirb had een Belgisch referentienummer en via het internationale satellietsysteem Cospas-Sarsat kwam het signaal onder andere op het MRCC in Oostende terecht. De positie van de epirb was afkomstig van zeiljacht Mira, in een baai aan het begin van het Beagle Kanaal, bij de Atlantische Oceaan in Argentinië.

Lees meer...
23
Feb2017

Ondertekening afsprakenregeling

De werkzaamheden voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen zullen een impact hebben op de scheepvaart. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken wordt de Gent–Terneuzeninformatietool –nu alleen voor zeeschepen en sleepboten- vanaf 1 juli 2017 ook opengesteld voor de binnenvaart. Met deze planningstool kunnen binnenschepen zich vooraf melden om door de sluis te varen. Havenbedrijf Gent, Zeeland Seaports, Maritieme Dienstverlening en Kust en Rijkswaterstaat ondertekenden hiertoe op 23 februari 2017 een afsprakenregeling.

Lees meer...
Decreet

SB-DECREET

Dit decreet gaat over de begeleiding van de scheepvaart op de maritieme toegangswegen ...