Het thema is ‘Successful Voyages, Sustainable Planet’. Ook het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust is lid van IALA en werkt elke dag aan veilig en vlot scheepvaartverkeer.
De meest markante ‘marine aids to navigation’ zijn de vuurtorens. Hoewel de scheepvaart sterk geëvolueerd is en gebruik maakt van moderne technieken, blijven er nog vuurtorens in Vlaanderen actief. Ze maken deel uit van het maritiem erfgoed en vormen voor bewoners en bezoekers aan onze kust een vertrouwd gezicht.
Naast de traditionele vuurtorens zijn er tal van geavanceerde hulpmiddelen om de scheepvaart in goede banen te leiden. Zo biedt afdeling Scheepvaartbegeleiding Vessel Traffic Services aan. Langs de Westerschelde en op zee staan 22 onbemande radarposten Daarnaast zijn er vijf bemande verkeerscentrales (Zeebrugge, Vlissingen, Terneuzen, Hansweert en Zandvliet). Deze vormen de Schelderadarketen. Verkeersleiders houden hier het scheepvaartverkeer nauwlettend in de gaten op de radarschermen, geven informatie en grijpen in bij onveilige situaties. Deze dienstverlening gaat over de landgrens heen waardoor er een intense samenwerking is met Nederland. “De Schelderadarketen zijn de oren, de ogen en het geheugen van de scheepvaart.”
Vessel Traffic Services is een dienstverlening die internationaal verplicht is door de International Maritime Organisation (IMO). Ook de opleiding tot verkeersleider is internationaal verankerd via IALA. Afdeling Scheepvaartbegeleiding organiseert deze opleiding zelf en is daarvoor door IALA geaccrediteerd. Interne instructeurs geven het merendeel van de opleidingsmodules. Verkeersleiders starten met een basisopleiding van drie maanden, onafhankelijk van de plaats waar ze terechtkomen. Na het succesvol afleggen van de basisopleiding volgt de regio-specifieke training van zes maanden met opnieuw theoretische modules, praktijktraining op de VTS-simulator, on-the-job training op de werkvloer en vergezelreizen met loodsen en een meerdaagse trip aan boord van een zeeschip.
Het Beheer- en Exploitatieteam (BET) in Vlissingen houdt de radarketen technisch up-to-date en zorgt voor duurzaam beheer en onderhoud. Het team volgt de technologische en innovatieve ontwikkelingen op de voet en is direct betrokken bij de systemen voor het scheepvaartverkeersmanagement. Zowel Vlamingen als Nederlanders werken samen in dit team.
VLOOT, ook onderdeel van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, staat in voor de vaarwegmarkering op de Noordzee en in het Scheldegebied. Om de vaarweg aan te duiden, plaatst VLOOT boeien op bepaalde plaatsen met speciale vaartuigen. Het operationeel beheer en het onderhoud van deze navigatieboeien is ook in handen van VLOOT. De IALA-richtlijn speelt voor de boeien en bakens een belangrijke rol. Door deze richtlijn is de vaarwegmarkering wereldwijd uniform.
De laatste jaren zijn heel wat inspanningen geleverd om het onderhoud te optimaliseren en de markeringen te moderniseren. Duurzame technologieën kregen hierbij bijzondere aandacht. Zo zijn ondertussen alle boeien uitgerust met een LED-lichtsysteem, gevoed door kleine zonnepanelen. Sinds deze omschakeling is het aantal ‘gedoofde’ lichten sterk afgenomen.
Ook de vaste systemen die aan de wal staan, ondergaan een verduurzaming. Deze ‘vaste vaarwegmarkeringen’ krijgen een LED-lichtsysteem dat volledig autonoom kan werken. De systemen wekken lokaal energie op door middel van bijvoorbeeld zonnepanelen.
Vuurtorens hebben al eeuwenlang de scheepvaart gediend. Zelfs als alle apparatuur zou uitvallen, kunnen ze nog altijd als baken functioneren. 1 juli is hun dag, wij blazen geen kaarsje uit, maar wensen dat hun licht nog lang mag branden!

Contacteer ons

CONTACTEER ONS

T 059 342 440

Heb je nog een vraag?
Neem dan snel contact met ons op.


Scheepvaartbegeleiding respecteert de privacy van uw gegevens.
Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en uw browserervaring te verbeteren. Klik op "Ik heb het begrepen" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op meer informatie

Ik heb het begrepen