De 30 meter hoge toren is 30 jaar oud en was enkele jaren niet meer in gebruik. De toren zal van boven naar beneden in stukjes worden ‘genepen’. De afbraak van de radartoren is noodzakelijk om de havengeul te kunnen verbreden en zo de toegankelijkheid van de haven van Oostende te verhogen.

Economie versterken en beschermen tegen overstromingen
De afbraak van de radartoren is noodzakelijk voor het project ‘Verbreding havengeul ter hoogte van Halve Maan’. Dat project maakt deel uit van het geïntegreerd plan kustverdediging en maritieme toegankelijkheid Oostende, ook het ‘openbare werken’ of OW-plan genoemd. “Met dit plan beschermen we Oostende tegen overstromingen en versterken we tegelijk de economische positie van de haven”, zegt Ben Weyts, Vlaams minister van Openbare Werken. “Na de verbreding zal de haven toegankelijk zijn voor grotere jumbo ferry’s (197 m), cruiseschepen (218 m), vrachtschepen (150 m) en installatieschepen voor windmolens (148 m).”

Havengeul tot 145 meter breed
Om grotere schepen toegang te geven tot de Oostendse haven wordt de toegangsgeul verbreed van 85m naar 125 m vooraan de Halve Maan-site. Achteraan, ter hoogte van de ingang Visserijsluis, wordt de geul verbreed tot 145m. In het zuidelijke deel wordt een verticale wand met een onderwaterberm geplaatst. In het noordelijk deel kant vaargeul komt aan de vaargeul een nieuw talud dat gelijkaardig is aan de huidige hellende structuur. De deklaag daarvan zal grotendeels bestaan uit betonnen HARO-blokken. Het bestaand talud aan de noordkant wordt ook verstevigd met een laag HARO-blokken. Het verbreden van de havengeul gebeurt op basis van vaarsimulaties van het Waterbouwkundig Laboratorium van de Vlaamse overheid. Dat opende in mei nog een nieuw maritiem onderzoekscentrum in de Oostendse achterhaven.

Over de werken
De werken voor het OW-plan verlopen in opdracht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Veilige en vlotte scheepvaartbegeleiding dankzij radartoren
De oude radartoren werd in 2016 vervangen door een nieuwe en grotere (56 m) toren. Die nieuwe toren staat meer zeewaarts op het uiteinde van de oostelijke havendam en heeft daardoor een groter radarbereik op zee. De toren maakt deel uit van de Schelderadarketen (SRK): een netwerk van vijf bemande verkeerscentrales, 22 onbemande radartorens en heel wat technische tools waarmee Vlaanderen en Nederland de scheepvaart begeleiden van volle zee tot aan de kade. Deze internationaal verplichte service wordt in Vlaanderen verleend door de afdeling Scheepvaartbegeleiding. De nieuwe radartoren werd ook gebouwd door de afdeling Maritieme Toegang, in opdracht van de afdeling Scheepvaartbegeleiding.

Contacteer ons

CONTACTEER ONS

T 059 342 440

Heb je nog een vraag?
Neem dan snel contact met ons op.


Scheepvaartbegeleiding respecteert de privacy van uw gegevens.
Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en uw browserervaring te verbeteren. Klik op "Ik heb het begrepen" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op meer informatie

Ik heb het begrepen